Blogs bliver mere og mere populære for hver dag der går, og flere og flere bloggere bliver professionelle og kan rent faktisk leve af at drive deres blogs på daglig basis. Det er et alsidigt, spændende og ikke mindst udfordrende job, fordi man selvstændigt driver en internetbaseret platform, der er afhængig af sine læseres vedvarende interesse. Når den er fanget, og læsertallene er skyhøje, bliver det for alvor sjovt at drive en blog. Hvis det er noget, man har lyst til at prøve kræfter med, kan man måske sidde og tænke: Hvordan laver man en blog? Og ikke mindst, hvordan laver man en succesfuld blog? Der er en del do’s og dont’s at være opmærksom på, og man skal ikke mindst være klar til at investere en del tid i projektet. At forfatte og udgive indlæg er nemlig kun en lille del af arbejdet.
Hvordan laver man en blog – med en spændende vinkel?
Det vigtigste ved en succesfuld blog er, at den skiller sig ud mellem alle de andre blogs, der er at finde på internettet. Som sagt bliver blogmediet mere og mere populært, og selvfølgelig er der derfor også rigtig mange om buddet. Derfor gælder det om at finde sig en spændende og interesseskabende vinkel, helst så original som muligt. Man kan naturligvis orientere sig efter de større etablerede kategorier såsom modeblog, livsstilsblog, ”mommy-blog”, designblog, madblog og så videre. Men for at skille sig ud i kategorien skal ens blog også have personlighed – hvordan laver man en blog med personlighed? En unik vinkel der fanger læserens øje og viser, hvorfor man skal læse med netop her. Personlige anekdoter, billeder og en generel åbenhed er både en god opstart og et godt blikfang – og samtidig er ærlighed også højt på listen. De fleste læsere vil gerne læse med hos et ”ægte” menneske; ikke bare hos en sponsoreret og reklamerende professionel.
Hvordan laver man en blog – med højt læsertal?
Den største motivationsfaktor ved at have en blog er helt bestemt at have læsere, der engagerer sig og som rent faktisk læser de mange indlæg, man bruger energi på at skrive og forfatte. En ny blog skal selvfølgelig først etableres og begynder fra bunden i forhold til læsere – men hvis man gør sig umage med at sprede budskabet på sociale medier og så videre, kan man rent faktisk ganske hurtigt på ”lokket” folk til at klikke forbi. Og hvis de kan lide, hvad de ser, vil de bestemt også blive ved med det. Som nyudklækket blogger kan man også med fordel kontakte nogle af de større blog-fællesskaber som passer med éns egen profil i forhold til tema og vinkel. Måske de vil tage én under deres vinger, eller de kan komme med gode råd, der kan hjælpe ens læsertal med at stige. For blogs er som sagt virkelig populære, og rigtig mange folk læser utallige blogindlæg hver dag – så det gælder bare om at komme i gang og om at fange deres interesse.