Reklame handler i dag ikke kun om at stjæle folks tid og opmærksomhed – det handler om at give dem værdi. Give dem noget, som de kan bruge – men aldrig nok til, at de services eller produkter, du sælger, bliver overflødige. Derfor er reklameartikler mere relevante nu end nogensinde før! Her kan du nemlig give dine potentielle (forhåbentlig kommende) kunder noget, som de kan bruge – om så det er en T-shirt, en kuglepen eller noget helt andet. Samtidig får din reklame en helt anden og mere holdbar eksponering, end hvis du havde investeret i et reklamespot på TV, et online banner eller plakater på reklamesøjler. Den potentielle kunde vil nemlig bære dit firma merchandise med sig – eller måske endda have det på – flere gange og mange forskellige steder.
Hvis du giver nogen noget gratis, så er der også større chance for, at vedkommende er indstillet på at give dig lidt af sin tid – enten på stedet, eller ved, at de faktisk svarer på din opfølgningsmail eller dit opkald. Hertil højner du med promotion artikler også chancen for, at de vil huske dig og din virksomhed for noget positivt. På den måde giver du i virkeligheden ikke reklameartiklen gratis væk – du bytter den væk for et par værdifulde minutter af din potentielle kundes opmærksomhed. Så er vi tilbage ved starten: Det handler ikke om at stjæle tid og opmærksomhed, det handler om at give OG modtage værdi. Det handler med andre ord om en byttehandel!
Reklameartiklen – hvor og hvornår?
Men hvor og hvornår er et merchandise med eget logo relevant? Handler det om erhvervelse af nye kunder, så er oplagte steder og situationer eksempelvis konferencer, messer og åbningsfester. Du kan også vælge at sponsorere større events såsom sportsbegivenheder med ting med eget logo – her er eks. vandflasker og trøjer oplagte Skal det foregå online, så kan det være som tak for, at folk foretager en bestemt handling på din hjemmeside. Handler det derimod om fastholdelse af kunder, er det oplagt at sende dem firmagaver med logo som tak for deres loyalitet ved højtider (fx jul) eller når de har været kunde i x antal år.
Med valg af reklameartikel kan du sige meget
Men valget af reklametitel er ikke ligegyldigt. Du kan hurtigt komme til at ”sige” noget forkert, hvis det produkt, du har valgt, ikke stemmer overens med det, du eller din virksomhed står for. Et eksempel: Hvis det, du skal reklamere for, er et eksklusivt brand med produkter i den høje ende af prisskalaen, så går det ikke, at du har valgt den billigste kuglepen. Det får dig til at se nærig ud, på trods af, at du giver den væk, og jo egentlig er gavmild. Reklamerer du for helsekost, skal du heller ikke vælge reklameslik som din reklameartikel – medmindre det altså er sukkerfrit, super sundt slik. I stedet skal du forsøge at finde reklameartikler, som giver mening i relation til dine egne produkter og dit brand. Et eksempel: Sælger du luksuskaffe, så er termokaffekopper oplagte reklameartikler er der masser af muligheder.
Denne artikel er skrevet med inspiration fra glukosesirup.dk